Ako sa správne saunovať? Vyskúšajte si účinky saunovania na vlastnej koži!

Trápia vás problémy s pokožkou, dýchaním, alebo bolesti kĺbov? Vyskúšajte aj vy saunovanie a pridajte sa tak k miliónom ľudí po celom svete, ktorí si účinky sauny užívajú naplno. Za pobyt v saune sa vám vaše telo rozhodne poďakuje. Ako sa správne saunovať, pre koho je sauna určená a pre koho zas nie?

Zdroj: Bigstock.com

 

Dve hodiny pred začatím saunovania už nejedzte. Telo sa tak dostane do ideálneho stavu. Ak máte problémy s pokožkou, skúste procedúru opakovať v pravidelných intervaloch. Vďaka vysokej teplote sa aktivujú potné žľazy, čo má za následok rozšírenie pórov a zvýšené potenie. Počas pol hodiny saunovania tak môžete stratiť až pol litra potu. Vďaka tomu sa toxíny vyplavia na povrch pokožky. Následne stačí opláchnuť kožu čistou, studenou vodou. Tá totiž opäť uzavrie póry a zabráni tak vniknutiu nových nečistôt. Po saunovaní bude pokožka kvôli strate potu vysušená. Doprajte jej hydratáciu v podobe telové mlieka alebo oleja.

Vo Wellness Hoteli Patince si návštevníci môžu vybrať z ponuky štyroch sáun: švédska, fínska, parná alebo bylinková.
Po saune sa zas ochladíte v sprchách a bazéne. Aké sú účinky našich sáun?

Zdroj: Bigstock..com

 

Švédska sauna

Fungovanie švédskej sauny je založené na vysokej teplote a nízkej vlhkosti. Teplota tu dosahuje až 100°C, no vlhkosť vzduchu je stále nízka. Počas pobytu v saune sa zvyšuje tep a funkcia metabolizmu. Len niekoľko minút v saune dokonale nahradí cvičenie.

Fínska sauna

Fínska sauna funguje na princípe rovnováhy tepla a vlhkosti. Narozdiel od Švédskej sauny, je pobyt v nej menej náročnejší na organizmus. Teplota vzduchu sa pohybuje medzi 75 – 80 °C, ale zároveň je udržiavaná vlhkosť vzduchu až do 80%. Vo fínskej saune má vzduch vďaka vlhkosti väčšiu vodivosť, čo znamená lepší prenos tepla na pokožku. Saunovanie je pre Fínov nenahraditeľnou formou oddychu. Zaujímavosťou je, že Fíni si v saune organizujú aj pracovné stretnutia. Trúfli by ste si na to aj vy?

Parná sauna

Teplota v parnej saune zväčša nepresahuje 60°C. Vďaka 100% vlhkosti však nižšiu teplotu určite nepocítite. Aj keď ste v saunovaní začiatočník, táto sauna vám bude určite vyhovovať. Vďaka nižšej teplote si ju môžu vychutnať aj ľudia, ktorí do bežnej sauny nemôžu ísť zo zdravotných dôvodov. Parná sauna je skvelým pomocníkom pre pacientov s respiračným ochorením, astmou či zápalom priedušiek. Vďaka pare sa póry na pokožke otvoria a vy sa tak zbavíte toxínov a nežiaducich látok. Parná sauna pomáha pri dermatologických ochoreniach, zbavíte sa celulitídy, naštartujete metabolizmus a imunitný systém.

Zdroj: Bigstock.com

 

Bylinková sauna

Ak je pre vás aj parná sauna záťažou, vyskúšajte bylinkovú variantu. Bylinková sauna je pre ľudský organizmus ešte šetrnejšia, pretože pri rovnakej teplote ako v parnej, vlhkosť v tejto saune nepresahuje 50%. Vďaka éterickým olejom, ktoré sa počas saunovania pridávajú, má saunovanie aj terapeutické vlastnosti. Odborníci sa zhodujú, že bylinková sauna funguje ako skvelá prevencia proti respiračným problémom. Výhodou oproti ostatným druhom sauny je, že v nej vďaka nižšej teplote môžete pobudnúť až 40 minút.

 

Ako sa správne saunovať?

Ste v saunovaní začiatočník? Poradíme vám, ako sa správne saunovať aby ste si účinky sauny užili na 100%. Postupom času prídete na to, aký postup vám najviac vyhovuje. Vo všeobecnosti však platí, že ak sa budete držať nasledujúcich rád, dosiahnete požadovaný účinok.

 

  • Pred saunou sa dôkladne umyte mydlom. Je to dôležitý krok, ktorým telu uľahčíte potenie. Zbavíte sa tiež nečistôt a potu z pokožky.
  • Nasleduje samotný pobyt v saune. Vstúpte tam nahí alebo s plachtou, ktorá je na to určená. Vďaka tomu sa z vašej pokožky bude ľahšie odparovať vlhkosť a pot. Odporúčaný čas saunovania je 15 – 20 minút. Ak sa však budete cítiť nepríjemne, odíďte radšej skôr.
  • Po opustení sauny nasleduje ochladenie tela. Ak sa chystáte využiť ľadovo studenú sprchu, začnite nohami, postupne od chodidiel smerom k pásu. Následne schlaďte ruky, od prstov k ramenám. Sprchu zakončite trupom, hlavu vynechajte úplne. Sprchovať by ste sa mali dovtedy, kým nepocítite chlad. Ak sa ochladzujete v snehu alebo bazéne so studenou vodou, otužujte telo postupne.
  • Po tom čo sa schladíte, doprajte svojmu telu chvíľu odpočinku. Zabaľte sa do županu, ľahnite si do odpočivarne a vydržte tak aspoň 10 minút, kým absolvujete ďalšie kolo. Poskytnete si tak dostatok času na ukľudnenie organizmu a prípravu na ďalšie kolo.
  • Aby ste dosiahli čo najvyšší efekt, odborníci odporúčajú saunu a následné ochladenie opakovať 2-3x. Ak sa vám podarí prejsť celým procesom správne a s citom, mali by ste sa cítiť príjemne, uvoľnene až unavene.
  • Saunovanie je pomerne zdĺhavý proces, ktorý môže trvať 1,5 – 2 hodiny. Vyhraďte si preto dostatočné množstvo času.

Zdroj: Bigstock.com

 

Komu sauna pomôže?

Sauna má jednoznačne pozitívny efekt na vaše zdravie. Pacienti s psoriázou často potvrdzujú úľavu od svrbenia. Pozor si ale dajte pri atopickej dermatitíde. Potenie vám môže pokožku podráždiť a narobiť viac škody ako úžitku. Zlepšenie pociťovali tiež pacienti s astmou a inými dýchacími ťažkosťami. Ak ste unavení po ťažkom týždni, sauna vám uvoľní napätie v tele a vyplaví z tela toxíny a nečistoty. Budete sa vďaka tomu cítiť ako znovuzrodení.

Kedy sa sauna neodporúča?

Napriek všetkým pozitívam, faktom zostáva, že organizmus pri saunovaní dostane zabrať. Ak máte oslabenú imunitu, chrípku, teplotu, alebo skrátka cítite, že na vás niečo lezie, saunu radšej vynechajte. Po vyliečení si však doprajte saunovanie, pretože tak opäť nakopnete váš imunitný systém.

 

Pri návšteve Wellness Hotela Patince nezabudnite okrem bazénového sveta navštíviť aj ten saunový. Kvalitne si oddýchnete a zrelaxujete celé telo. Pri zakúpení pobytových balíčkov navyše získate neobmedzený vstup do bazénového i saunového sveta. Vyskúšali ste už naše sauny?